2024-03-03 11:29:06 Admin כתבות

דרבנות – בעד או נגד? ואם כן, איך לבחור?


דרבנות הם אולי כלי העבודה הקטן ביותר שיוצרים את הוויכוח הגדול ביותר בענף הרכיבה בכלל והרכיבה המערבית בפרט. חלק מאמינים כי השימוש בדרבנות צריך להיות אסור בשימוש (בשל חשש לאכזריות) וחלק מאמינים כי זהו כלי עבודה חשוב ומדויק העוזר לתקשורת איכותית עם הסוס, כל עוד משתמשים בו נכון.
אם בחרתם להשתמש בדורבנות, יש לעשות זאת בזהירות ובאחריות. המטרה העיקרית הינה לשפר ולדייק את התקשורת עם הסוס המועברת דרך עקבי הרוכב אל צידי הסוס. השימוש בדרבן נותן סימנים לסוס בצורה מדוייקת יותר מרכיבה ללא דורבנות. בנוסף, השימוש בדורבנות דורש מאיתנו, הרוכבים, מאמץ קטן יותר בכדי להשיג את התגובה הרצויה מהסוס.

בחירת דורבנות תיעשה ע"פ מספר פרמטרים הקשורים לסוס, לסוג העבודה / אימון, לאורך הרגליים של הרוכב, סוג המגף ובסוף גם ליופי ולניראות.

כל דרבן, מורכב מ-3 חלקים עיקריים.
"בנד" (Band) – זה החלק בצורת U המתלבש על אחורי המגף ולרצועות הקשירה על הקרסול.
"שאנק" (shank) – זרוע המתחברת לבנד שיכולה להגיע בזוויות שונות ובאורכים שונים ובסופה מתחבר הגלגל.
"רוואל" – (Rowel) – גלגל מתכתי המגיע בעשרות צורות שונות והוא החלק העיקרי שנמצא במגע עם הסוס. ככל שמספר נקודות המגע (שפיצים) קטן יותר, כך מידת "העוצמה" וחריפות המגע גבוהה יותר. כלומר, גלגל שיש בו נקודות מגע רבות יותר וקרובות האחת לשניה, יהיה פחות חריף מאשר אחד שיש בו פחות נקודות מגע ושהן רחוקות אחת מן השניה.
לחלקים עיקריים אלו אפשר להוסיף גם את רצועות העור המחזקות את הדרבן אל המגף.

בבחירת דורבנות – נבחן את אורך הרגליים של הרוכב ביחס לגוף הסוס. היות וה"שאנק" הינה הזרוע שמרחיקה את ה"רוואל" ממגף הרכיבה, לרוכבים עם רגליים ארוכות על סוסים בעלי גוף קצר ורזה יחסית, "שאנק" ארוך ייתן לרוכב נקודת מגע טובה יותר עם הסוס מבלי להזדקק לשינוי תנוחה קיצוני או מאמץ מוגבר.

גם רוכבים עם רגליים קצרות יחסית הרוכבים על סוס בעל מבנה גוף עגול במיוחד, עשויים להזדקק לדורבנות עם "שאנק" ארוך ומעוגל כלפי מעלה. שאנק קצר מדי, ולא מעוגל, יכול לאלץ רוכב לסובב את כף הרגל, באופן שעלול להגביר את הכוח המופעל ויכול לשלוח הודעה מבלבלת לסוס.
דרבן בעל "שאנק" קצר יותר, יכול להיות שימושי למתן רמזים עדינים יותר לסוס, כמו גם להפחתת התלות של הרוכב בדרבנות.

בחירה נכונה בדרבנות לרכיבה מערבית תיבחן ב: שקלול הנתונים של הרוכב והסוס, של "שאנק" נכון ו"ראוול" מתאים, התייחסות לאירועים ספציפיים ורמת הרוכב. כמו כן, בדיקה של דרבנות בחנות, רצוי לעשות רק על מגפי הרכיבה שלכם, איתם אתם רוכבים.
לפרטים נוספים – צרו קשר איתנו